چه وقت هايي بايد براي کودکان داستان کودکانه گفت ؟


 


 


اگر شما قصه هاي زيبايي براي کودکان تعريف کنيد ،کودکان دوست دارند به قصه شما گوش بدهند .


وقت مناسب قصه گويي ، عبارت است از :


هنگام خواب


هنگام حمام کردن


بعد از بازيهاي پر تحرک و انجام کارهاي سخت


بعد از غذا


و هر وقت که آنها نياز دارند تا شما در کنار آنها بنشينيد و با آنها حرف بزنيد .


 


 


قصه گويي بيش از هر چيز به برقرار شدن رابطه خوب بين کودکان و والدين کمک مي کند . وقتي پدر ، مادر ، و يا هر بزرگتري کنار کودک خود مينشيند و براي او قصه ميگويد ،در حقيقت به نوعي با کودک ارتباط برقرار مي کنند .قصه گويي چنين موقعيتي را به وجود مي آورد و به اين دليل ، کودکان ، قصه گويي را دوست دارند و هميشه مي خواهند تا شما در کنار آنان باشيد و قصه بگوييد .


از چه سني ميتوان براي کودک قصه گفت ؟


از زماني که کودک به حرف هاي شما توجه ميکند و دوست دارد که شما براي او حرف بزنيد ،زمان قصه گويي شروع ميشود .


به اين ترتيب از دوران نوزادي ميتوان براي کودکان قصه گفت . شيرخواران متوجه ميشوند کسي با آنان صحبت مي کند . اساس قصه گويي ، همين ارتباط است .


به کودکان ياد بدهيد به حرفاي شما گوش بدهند ،به صداي شما توجه کنند و حرفها را دنبال کنند .


سعي کنيد هر روز با کودک حرف بزنيد . موقع شير دادن و يا بازي کردن با کودک در باره خودش حرف بزنيد و يا کارهايي را که ميخواهيد انجام بدهيد .با صداي بلند به او بگوييد .اين کارها شروع قصه گويي است


قصه گويي با تصوير


اين فعاليت از چهار ماهگي آغاز ميشود


تصوير هايي از حيوان ها ، انسان ها و و سيله هاي مختلف را روي مقوا بچسبانيد . فراموش نکنيد که هر تصوير را جداگانه بچسبانيد . به اين ترتيب ، هر تصوير را به کودک نشان بدهيد و اسم آن تصوير را براي او بگوييد .


قصه گويي با تصور را جدا گانه بچسبانيد . به اين ترتيب هر تصوير را به کودک نشان بدهيد و اسم آن تصوير را براي او بگوييد .


 


 


انواع وسيله هايي را که مربوط به کودک است . جمع آوري کنيد . مانند عروسک ها اسباب بازي ها ظروف غذا پوشاک


عروسک را ببين موهاش قشنگ است ،مگر نه ؟ من مي خواهم موهاي او را شانه بزنم ،لباس تنش کنم و با تو به گردش برويم .


 


 


اين عروسک خيلي خوابش مي آيد . ميگويد من دوست دارم که بخوابم . تو هم وست داري بخوابي ؟


اين قاشق توست . من با آن به تو غذا ميدم … غذاهاي خوشمزه را تو ميخوري و بزرگ ميشوي .اين قاشق دوست دارد هميشه غذاهاي خوب به تو بدهد. دلت مي خواهد سوپ بخوري > فرني بخوري ؟


مي توان براي همه وسايل ماجرا هاي ساده بيان کرد . همان طور که اشاره شد همه اين کارها ، شروع يک قصه گويي خوب براي کودک است . سپس خواهيد ديد که کودک شما به قصه هايي که بعد ها شما براي و تعريف ميکنيد ،توجه ميکند .


فصه گويي بر اساس کلمه هاي آشنا


کودکان تا دوسال ياد ميگيرند که به قصه هاي کوتاه و ساده اي که شما براي آنان تعريف ميکنيد توجه کنند .


براي اين گروه سني از کلمه هاي آشنا استفاده کنيد .


توجه کنيد که کودک شما با کلمه هايي آشنا است و وچه کلمه هايي را ميشناسد . ممکن است کودک شما با کلمه هايي مانند آب ،مامان ، بابا ، ماه ، جوجه ، غذا ، خواب ،و آشنا باشد . با توجه به همين کلمه ها ، سعي کنيد يک قصه ساده بگويد .


• يک جوجه کوچولو بود که ميخواست غذا بخورد . پيش مادرش رفت و مادر به او غذا داد . بعد پيش بابا يش رفت و بابا به او غذا داد . جوجه غذاهايش را خورد تا سير شد . بعد شب شد و ماه آمد . جوجه کوچولو پيش مادرش رفت و خوابيد.


 


توجه کنيد که آشنا بودن کودک با اين کلمه ها به اين معني نيست که بايد آنها را بيان کند . مهم اين است که کودک ، معناي کلمه هاي گفته شده را بفهمد .


 


مهارت هاي کلامي در يک سالگي رشد ميکند . يعني کودک با کلمه هاي بيشتري آشنا مي شود . و ميتواند کلمه ها و جمله هاي جديدي به زبان بياود . با توجه به رشد کلامي کودک در قصه ها از کلمه هاي مختلفي استفاده کنيد .


براي کودکان اين گروه سني اتفاقهايي را که روزانه با آنها سر و کار دارند تعريف کنيد .به عبارت ديگر ، ماجراهاي آشنا را براي کودک به قصه تبديل اين قصه ها را هنگامي که مشغول به انجام آن هستيد ، براي کودک تعريف کنيد براي مثال :


• يک بچه کوچولو بود که وقتي لباس هايش کثيف مي شد ، مادرش آنها را عوض مي کرد . پيراهنش را در مي آورد ، شلوارش را در مي آورد ، جوراب هايش را در مي آورد.


• زير پيراهنش را در مي آورد. ش را در مي آورد و بعد آن وقت يک تميز پاي آن بچه کوچولو مي کرد يک پيراهن تميز هم به او مي پوشاند . بچه کوچولو ، لبا س هاي تميزش را دوست داشت .


 


 


فکر نکنيد که براي اين گروه سني بايد ماجراهاي عجيب و غريبي تعريف نکنيد . همه اتفاقهاي ساده اي که هر روز کودک آنها را مشاهده مي کند . بسيار جالب و شنيدني است . به کارهايي که در طول روز با کودک خود انجام مي دهيد ، فکر کنيد . همه آنها را به يک قصه شنيدني تبديل کنيد .


با توجه به حيوان هايي که کودک در اطراف خود مي بيند ، قصه هاي گوناگويي تعريف کنيد . کودکان روستايي با انواع حيوانات اهلي آشنا هستند .


در باره حيوان ها قصه هايي بر اساس موارد زير تعريف کنيد :


زندگي حيوان ها :


زندگي حيوان ها موضوع جالبي براي قصه ها هستند . مواردي مانند زود بيدار شدن مرغ و خروس ، آب بازي اردک ها و مرغابي ها ، بازي کردن گربه ها کار کردن مورچه ها ، لانه ساختن پرنده ها ، آب بازي اردک ها و مرغابي ها ، بازي کردن گربه ها ، کار کردن مورچه ها ، لانه ساختن پرنده ها ، آب بازي ماهي ها ، بار کشيدن اسب و الاغ ، و … مي تواند به قصه تبديل شود .


شکل ظاهري حيوان ها


شکل ظاهري هر حيوان ، موضوع خوبي براي قصه است . مانند پرواز پرنده ها ، بودن ماهي در آب ، گوش هاي دراز است و الاغ ، بدن مار دراز است ، پشم ها ي گوسفند و بز و … براي نمونه به اين قصه ها توجه کنيد .


 


 


يک گنجشک کوچولو با يک ماهي در آب دوست شد . گنجشک به ماهي کوچولو گفت : بيا با هم پرواز کنيم و برويم به آسمان ها ماهي گفت : من نمي توانم پرواز کنم من که بال و پر ندارم .


آن وقت گنجشک . همانجا کنار آب نشست و با ماهي بازي کرد .


در ماهگي ، کودک شما مي تواند به خوبي راه برود و به دنبال شما اين طرف و آن طرف مي آيد . و از اين سن ؛ قصه هايي که براي کودک تعريف مي کنيد ، بهتر است با بازي و شعر ، همراه باشد . قصه هايي بگوييد که در آن ،حرکت باشد .


• قصه اي بگوييد که گنجشک مي خواهد پرواز کند . و به اين طرف و آن طرف بال بزند . پرواز کردن و بال زدن را با کودک تمرين کنيد . در اين بازي مي توانيد يک ماجراي ساده به وجود بياوريد . براي مثال گنجشک مي افتد و بالش درد مي گيرد . بعد يک گنجشک ديگر مي آيد و به او کمک مي کند .


• قصه اي بگوييد که در آن ، يک اسب مي دود ، روي دودستش بلند مي شود و مي دود . تا لب رودخانه آب بخورد . همه اين ماجرا ها را مي توانيد به شکل قصه و بازي اجرا کنيد :


• قورباغه اي که مي جهد .


• قاصدکي که در هوا مي چرخد .


• برگي که از شاخه درخت به زمين مي افتد .


• ماشيني که در خيابان حرکت مي کند .


• و …


 


 


نکته : در قصه گويي براي کودکان يک تا دو سال به نکته هاي زير توجه کنيد :


*قصه ها بايد کوتاه باشد .


*از کلمه هايي استفاده شود که براي کودک اشنا است .


*ماجراهايي که هر روز کودک مي بيند ، بهترين موضوع براي قصه گويي است .


*هر قصه را بارها تکرار کنيد .


*قصه ها را بابازي همراه کنيد .


*متل ها و ترانه هاي محلي را براي کودک خود بخوانيد


 *استفاده از کتابهاي پارچه اي را براي کودکان اين دوره سني فراموش نکنيد .


 


 


کودکان دو تا چهار سال


کودکان در اين گروه سني به خوبي مي توانند حرف هاي شما را بفهمند . حتي مي توانند با شما گفتگو کنند .


به اين دليل به کلمه و جمله هايي که کودکان به کار مي برند و يا درباره موضوع هايي که حرف مي زنند ، توجه کنيد .


بر اساس همان کلمه ها ، جمله ها و موضوع ها ، قصه هاي مختلفي براي کودکان تعريف کنيد .


خوب است قصه ها را براي کودکان کمي هيجان آميز کنيد. ماجرا همان اتفاق هايي است که در يک قصه رخ مي دهد ، پرواز يک پرنده ، دوستي يک گنجشک و ماهي يا حمام کردن کودک، يک ماجرا است .


ماجراي قصه بايد براي کودکان دو تا چهار سال تنوع بيشتري داشته باشد . به قصه فعاليت شماره 3 که براي کودکان يک تا دو سال مناسب است توجه کنيد . حالا مي خواهيم اين قصه را براي کودکان 2 تا 4 سال کمي هيجان آور کنيم .


 


يک گنجشک کوچولو بود که با ماهي دوست شد . گنجشک کوچولو گفت ؟ بيا بازي کنيم . بيا با هم پرواز کنيم . ماهي گفت : من که بال و پر ندارم مانند تو پرواز کنم . من فقظ بايد در آب باشم و در آب بازي کنم .


گنجشک کوچولو غمگين شد ، او دلش مي خواست با ماهي بازي کند . فکر کرد و گفت : پس من درون آب مي آيم و با تو بازي مي کنم .


ماهي خوشحال شد و گفت : آخ جون چقدر خوب زود توي آب بپر .گنجشک کوچولو خودش را در آب انداخت . اول کمي بال و پر زد اما ديد که دارد خفه مي شود و نميتوانست مثل ماهي در آب شنا کند . گنچشک کوچولو داشت خفه مي شد . شروع کرد به جيک جيک کردن . مادر گنجشک صداي او را شنيد و بال زد و خودش را به گنجشک کوچولو رساند . زود با نوکش او را گرفت و از رودخانه بيرون آورد . گنجشک کوچولو تازه فهميد که نمي تواند مانند ماهي ، آب بازي و شنا کند . او تصميم گرفت برود و با بقيه گنجشک ها بازي کند .


با مقايسه اين دو قصه ميتوان فهميد که روايت دوم ، ماجراي بيشتري دارد و براي يک کودک دو يا سه ساله مناسب تر است .


قصه هايي را تعريف کنيد که توجه کودکان به انواع صدا ها جلب شود.در اطراف شما چه صدا هايي وجود دارد که کودک مي شنود .


شايد صدا هاي زير باد :



  • صداي انواع حيوان ها

  • باد و باران

  • صدا هايي که در خيابان شنيده مي شود .

  • صداي هواپيما

  • صداي رودخانه

  • صداي انسان

  • صداي وسيله هاي موجود در خانه ( راديو، تلويزيون و …)


 


به نمونه قصه شماره 2 مراجعه کنيد.اين قصه توجه کودکان را به انواع صداي حيوان ها جلب مي کند .


کودکان در اين سن از قصه هاي هم وزن و هماهنگ لذت مي برند . اين قصه ها آهنگين هستند و به خاطر شعر گونه بودن آنها مورد توجه قرار مي گيرند.


کودک را تشويق کنيد که اگر مي تواند و دوست دارد اين قصه ها را حفظ کند .


 

تاثير قصه گويي بر رفتار و آينده کودکان

چه وقت هايي بايد براي کودکان داستان کودکانه تعريف کرد

تاثير قصه بر تربيت کودکان، چيست؟

نقش تربيتي قصه هاي شب در روند شکل گيري شخصيت کودک

چگونه براي فرزندانمان قصه بگوييم

نقش قصههاي قرآني در تعليم و تربيت نسل جديد

قصه و تأثير آن در تربيت کودکان

مي ,، ,قصه ,ها ,کودک ,کنيد ,ها ، ,براي کودکان ,قصه گويي ,به اين ,که در ,لانه ساختن پرنده ,براي کودکان تعريف

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دانلود رایگان کتاب صنعت حرفه‌ای ساختمان فایل پیک تبلیغ‌آباد سایت های شاهان loxediss باد هر جا بخواهد می وزد کنکور آسان است يادمان زندگي tikotaak